Ison ICT-toimialan asiakkaan ulkoistusprojektin avainhenkilön rekrytointi tuli ajankohtaiseksi, kun MicroMedia Oy voitti kilpailutuksen merkittävästä ulkoistuksesta. Oikean avainhenkilön kiireellinen rekrytointi oli kriittinen ulkoistusprojektin hyvän startin ja tulevaisuuden kannalta.
”Asiakkaamme nimeä ja projektiin liittyviä yksityiskohtia ei rekrytoinnin avuksi voinut julkaista, joten ymmärsimme, että emme saa rekrytointia tiukalla aikataululla itse hoidettua. Siksi ulkoistimme rekrytoinnin ja säästimme aikaa, kun annoimme ammattilaisen hoitaa prosessin alusta loppuun”, kertoo MicroMedian strategiajohtaja Petri Ojanen.
MicroMedia Oy on markkinointitoimisto, joka tuottaa asiakkailleen myyntimahdollisuuksia markkinoinnin keinoin projekteina ja ulkoistettuna palveluna.
Myynnin rekrytoinnin haasteet
Myynnin ammattilaisten ja myyntijohdon rekrytointi vaatii syvällistä myynnin osaamista ja tuntemista. Parhaat myyjät ja myyntijohtajat eivät usein itse etsi aktiivisesti uutta työtä tai seuraa avoimia työpaikkailmoituksia. Kilpailu huippumyyjistä on kovaa ja rekrytointi voi olla haastavaa, joten rekrytoinnissa kannattaa käyttää myyjien suorahakuun erikoistunutta yritystä.
”Tavoitteemme oli löytää suorahaun kautta ICT-liiketoiminnan ja myynnin osaaja uuteen avaintehtävään. Meillä ei välttämättä olisi ollut riittävästi omia kontakteja, eikä resursseja omien töiden ohessa perehtyä, mistä uusi avainhenkilö löytyisi. Omaa markkinointikoneistoamme emme voineet valjastaa tämän rekrytoinnin tueksi, koska se liittyi uuteen liiketoimintaan ja asiakkaamme tietoja emme ulkoistusprojekteissa aina voi julkistaa. Rekrytointi piti hoitaa siis ”hiljaisena hakuna”. Uskoimme myös, että todennäköisyys oikean osaajan löytämiseksi kasvaa, kun otamme myynnin rekrytointiin keskittyneen ammattilaisen hoitamaan rekrytoinnin. Valitsimme Target Headhuntingin tähän toimeksiantoon kumppaniksemme, koska tiesimme heidän olevan nimenomaan myyjien suorahaun osaaja”, toteaa Petri Ojanen.
Myynnin ammattilaisten rekrytointi suorahaun ja verkostojen kautta
Suorahaku soveltuu yritykselle, joka kaipaa uutta osaamista tai yritykselle, josta vanha osaaja on lähtenyt. Suorahaku on toimiva ratkaisu myös silloin, kun omat verkostot ja aika eivät riitä kävijöiden etsimiseen tai rekrytointiprosessin hoitamiseen. Tehokas prosessi säästää rahaa ja antaa aikaa oman liiketoiminnan hoitamiseen.
”Tilanteemme oli akuutti ja meidän oli nopeasti löydettävä uusi, myynnin kokemusta omaava avainhenkilö, jolla olisi mielellään kokemusta ICT-alalta. Target Headhuntingin rekrytointikonsultin verkoston ja suorahaun kautta löysimme tehtävään timanttisen ammattilaisen. Koko prosessi hoitui ammattimaisesti ja tehokkaasti alusta loppuun. Ulkoistusprojekti saatiin aikataulussa hyvin käyntiin ja rekrytoitu avainhenkilö on osoittautunut hyväksi valinnaksi”, summaa MicroMedian strategiajohtaja Petri Ojanen.
MicroMedia Oy
MicroMedia tuntee myynnin toimintatavat ja tuottaa asiakkailleen myyntitavoitteista johdettua B2B-markkinointia projekteina sekä ulkoistettuna palveluna. MicroMedia tarjoaa keskeiset markkinoinnin keinot myyntimahdollisuuksien tuottamiseen. MicroMediassa työskentelee 50 intohimoisesti B2B-asiakashankintaan suhtautuvaa ammattilaista.
Kirjoittaja: Satu Salin, Target Headhunting Oy