Mitä yhteistä on 1980-luvun nissellä ja 2020-luvun headhunterilla?

Hieman pidempään majoitus- ja ravintola-alalla olleet muistanevat nisset eli tarjoilijaharjoittelijat, jotka tekivät salin puolella erilaisia tarpeellisia tehtäviä, joita varsinaisten tarjoilijoiden ei ollut mielekästä tai soveliasta tehdä.

Työskentelin nissenä Lahden Seurahuoneella lukion jälkeen 1980-luvun alussa. Sekalaisiin tehtäviini kuului mm. metallisten tuhkakuppien pesu, lasisten ketsuppi- ja sinappipullojen täyttäminen, tarjoilijoiden ja baarimestarin apuna toimiminen sekä satunnaiset piccolon tehtävät. Ei siis välttämättä hohdokkaimpia työtehtäviä, mutta silti tärkeitä kokonaisuuden toimivuuden kannalta. Hotellin ja ravintolan ilmapiirissä oli jotain hyvin vetoavaa ja päätinkin hakeutua opiskelemaan alaa.

Hotellialan myyntitehtävät

Opiskelujen jälkeen löysin itseni hotellialan myyntitehtävistä, joissa vierähtikin sitten seuraavat 10 vuotta. Myyntityössä päti silloinkin moni lainalaisuus, jotka edelleen ovat myyntityön ytimessä. Selkeät tuotteet ja hinnoittelu, tavoitteiden asettaminen, oikeat työkalut (tuolloin lähinnä puhelin ja faksi), tavoitteiden toteutumisen seuranta, esihenkilön tuki, asiakassuhteen luominen ja ylläpitäminen, verkostoituminen ja tietysti kaupan päättäminen olivat myös tuolloin osa päivittäistä myyntityötä.

Kansainvälinen teknologiabusiness

Pisimmän työurani olen tehnyt kansainvälisessä IT-, teknologia- ja palveluliiketoiminnassa. Olen mm. johtanut kansainvälisten yritysten paikallisia organisaatioita ja ollut vastuussa alueellisista ja maakohtaisista myyntiorganisaatioista. Näissä tehtävissä olennaisinta on ollut toimia linkkinä kansainvälisen omistajan ja paikallisen markkinan ja organisaation välillä. Kansainvälisen yrityksen tuomat mahdollisuudet sopeutettuna paikallisen markkinan ja kulttuurin tuntemiseen on parhaimmillaan tuonut merkittäviä onnistumisia, motivoituneita tiimejä ja tyytyväisiä asiakkaita.
Muutosjohtaminen on luonnollisesti ollut vuosien varrella osa päivittäistä tekemistä. Lisäksi olen saanut olla mukana yrityskauppojen paikallisessa toteuttamisessa, jalkauttamassa uutta kulttuuria ja strategiaa sekä avaamassa liiketoimintaa uusille maantieteellisille alueille. Toimiminen globaalissa ympäristössä, yhdessä monikulttuuristen tiimien ja yhteistyökumppaneiden kanssa on avannut silmäni erilaisille näkökulmille ja opettanut minulle, miten menestyä monimuotoisessa työympäristössä.

Suorahaku eli Headhunting

Headhunterina pyrin hyödyntämään vuosien varrella tarttuneita oppeja. Työn kuvaan kuuluu olennaisesti myös myyntityö. Ensin myydään oma ja firman osaaminen asiakkaille ja sen jälkeen haussa oleva tehtävä ja rekrytoiva taho potentiaalisille kandeille. Kokemus myynnistä ja sen johtamisesta sekä hyvät verkostot ovat siis tarpeen.
Ymmärrys asiakkaan tarpeista ja tulevan rekrytoinnin merkityksestä liiketoiminnalle sekä tarvittaessa asiakkaan näkemyksen haastaminen edellyttävät kykyä kuunnella, kokonaisuuksien hahmottamista sekä perusteellista pohjatyötä. Pitkä kokemus kansainvälisesta liiketoiminnasta auttaa näissä asioissa erittäin paljon.

1980-luvun nissellä ja 2020-luvun headhunterilla on itse asiassa aika paljon yhteistä. Molemmat tekevät työtä jota jonkun toisen ei oman työnsä lisäksi ole mielekästä itse tehdä. Kokonaisuus toimii tehokkaammin kun nisse tai headhunter hoitaa oman ruutunsa tehokkaasti, täsmällisesti ja sovitun mukaisesti.

On tuolla 1980-luvun nissellä ja 2020-luvun headhunterilla paljon eroakin. Suurimpana ehkä tuo +40-vuoden kokemus työelämässä.

Opetukset matkallani

  • Opi jatkuvasti: Liiketoimintamaailma muuttuu jatkuvasti, ja menestyminen vaatii kykyä oppia uutta. Pidä mielesi avoimena ja ole valmis kehittymään.
  • Ihmissuhteet ovat avain: Menestyminen ei ole pelkästään tietojen ja taitojen summa. Ihmissuhteet ovat tärkeitä, ja niiden rakentaminen on välttämätöntä.
  • Rohkeus ottaa riskejä: Uusien alueiden valloittaminen ja muutosjohtaminen vaativat rohkeutta ottaa riskejä. Älä pelkää epävarmuutta.
  • Kulttuurien ymmärtäminen: Kulttuurien moninaisuus on voimavara. Ymmärrä erilaisia kulttuureja ja arvoja.
  • Kuuntele: Et voi tietää mitä asiakkaasi todella tarvitsee, jos et kuuntele heitä.

 

Taneli Haapala, Headhunter, taneli.haapala@targetheadhunting.fi, +358 40 504 4101